Unde calugarii isi plang pacatele

Imparatia Fecioarei Maria este un munte si o peninsula in nordul Greciei, in regiunea Macedonia. Aici fiinteaza 20 de manastiri ortodoxe. Regiunea este autonoma din punct de vedere administrativ, alcatuind un stat monastic cu capitala la Careia. Athosul inseamna, ortodoxie. De sute de ani, calugarii se nevoiesc in acest munte pentru umanitate. Pe Muntele Athos nu urca decat barbatii.

irineu.gifIN MUNTE. Parintele Irineu, de la Manastirea Antim din Bucuresti, este unul dintre cei care au ales sa se roage Domnului pe Muntele Athos. Din 25 de ani de calugarie, cinci i-a petrecut la Athos, la Schitul romanesc Prodromu, adica „Inainte mergatorul”.

„Cu ajutorul lui Dumnezeu, am fost in Sfantul Munte Athos in anul 1992. Cand am intrat era Postul Mare”, povesteste monahul. Acolo, din traditie, monahii tin post de luni pana sambata, mananca o data in zi, la ora 15:00, cand se dau numai doua feluri de mancare. Nimeni nu are voie sa mai manance in afara trapezei. Sambata si duminica se mananca doua mese gatite cu ulei, iar duminica, si un paharut cu vin. Toti calugarii din Athos se infraneaza, se nevoiesc, astfel toata viata lor este in postire, pentru ca isi pazesc mintea, isi pazesc ochii sa nu vada, isi pazesc urechile sa nu auda si le deschid numai la cuvantul lui Dumnezeu si la slujbele Lui”, continua parintele Irineu. Calugarii din Athos sunt prezenti la toate slujbele, indiferent ce ascultari fac ei. Ei postesc cu bucurie, fara tristete, doar au venit acolo pentru a-si inchina viata rugaciunii. „Noi cand postim trebuie sa dezlegam din noi jugul rautatilor, si cand facem asta, patimile din noi, demonii, care ne asalteaza mereu, nu se mai apropie de noi, ci se apropie mai mult ingerii Lui Dumnezeu, care ne scriu cat postim, unde postim, cum postim”, explica parintele.

RUGACIUNEA. „Calugarul noaptea se roaga. Slujbele se fac noaptea si mintea calugarului trebuie sa fie curata, luminata, fara ganduri. Inima si stomacul calugarului trebuie sa fie aerisite, sa nu aiba umezeli, ca rugaciunea lui sa fie primita la Dumnezeu si ca el sa se poata inalta cu mintea lui, ca un vultur, mai presus de toate cele pamantesti. Telul calugarului, cand isi lasa viata aceasta lumeasca, este sa se inalte mai presus de lumea aceasta mireneasca. Calugarul intotdeauna este cu lumea, se roaga pentru toti, nu sunt la faptele oamenilor, de asta a si plecat in lume, ca sa se inalte mai presus de ei prin virtute si nevointa, prin supunere, prin taierea voii, saracia lui, fecioria lui. Postirea inseamna infranare. Postul arata oamenilor cele ce au fost, sunt si vor veni, prin postire poti ajunge proroc”, spune parintele Irineu.

EXPERIENTE. Ceea ce se traieste pe Muntele Athos nu are asemanare. Parintele Irineu ne povesteste: „Ce am trait in Sfantul Munte Athos n-am trait nicaieri. Am inceput viata calugareasca in 1980, dar n-am cunoscut nicaieri ce am cunoscut la Athos. Acolo, pentru ca luam aminte numai de mine insumi, m-am cunoscut pe mine si-mi venea sa plang continuu. Plangeam si la trapeze, si la rugaciuni”, isi aminteste monahul. Parintele Irineu lua aminte numai de ele si vedea ca este pacatos. „Cel mai pacatos, mai pacatos decat toti parintii de acolo, ma socoteam cel mai nevrednic. Nu indrazneam sa vorbesc cu alt parinte, credeam ca sunt mult mai inalti decat mine, ca unul care nu este din tara, care avea legaturi multe cu mirenii”, explica parintele. Acolo, pe Sfantul Munte este o strictete de vorbire, daca vin pelerinii, nu vorbeste oricine cu ei, parintele staret il alege pe cel potrivit. Eu personal m-am cunoscut ca sunt pacatos, ca sunt departe de ceea ce trebuia sa fiu, atunci plangeam si ma necajeam cum sa-i ajung pe ceilalti”, afirma monahul. Parintelui Irineu ii era drag sa fie supus, ascultator si sa participe la toate slujbele bisericesti.

Experientele de la Prodromu au culminat cu cea a renuntarii la voia sinelui. „Nu faceam voia mea cu nimic, nici la chilie nu ma duceam cand voiam, nici macar la biserica”, povesteste calugarul Irineu. Erau putini monahi, peste ei erau parintele staret, parintele econom, ajutorul de econom. „Continuu eram ca ingerii sau ca soldatii pusi de general, fiecare la postul lui, dar nu era un sfert de ora sau jumatate de ora sa stai undeva fara stirea cuiva undeva”, afirma parintele. Toti erau in supunere, in ascultare, in taierea voii, nimeni nu facea voia sa, nimeni nu pleca mai repede de la ascultare sau mergea mai repede la ea. Toate ascultarile se anuntau prin batai de clopot, nu unele obisnuite, ci unele speciale, cu un anumit timbru.

„Acolo, in Athos, se cunoaste calugarul cine este si isi plange nimicnicia sa, se considera nevrednic si mai prejos de orice. De fapt, asta este Athosul: un loc unde calugarii isi plang pacatele”, explica parintele Irineu.

„Dumnezeu fiind iubire, dragoste, Dumnezeu fiind lumina necreata, desavarsita, iar noi fiind nascuti din pofta barbateasca si femeiasca, noi pururea suntem in pacat fata de Dumnezeu, noi pururea cautam sa ne curatam prin pocainta, prin lacrimi. Fara plans neincetat pana in ziua mortii, omul nu se poate curata de imaginatie, inchipuiri, de cugetari necuviincioase, de dorinte pacatoase, de tot ceea ce intineaza sufletul. Omul, apropiindu-se de Dumnezeu, se vede mereu pacatos. Cand calugarul nu se roaga pentru toata lumea, el nu este cu adevarat calugar, trebuie sa cautam sa izbavim pe toata lumea, daca nu facem asa, atunci e totul in van”, afirma calugarul Irineu.

MIRENII. Un om obisnuit, cand intra in Sfantul Munte Athos, uita de tot ceea ce este in lumea aceasta, pentru ca acolo se intalneste cu totul altceva, acolo este mai putina materie. Acolo de materie se ingrijesc argatii, mirenii angajati ca argati. Calugarii se ingrijesc de bucatarie, de prescuri, biserica si pravila de chilie. Atat.

Mireanul care vine in pelerinaj se schimba, ramane marcat in sens duhovnicesc, isi da seama ca si el trebuie sa faca o schimbare, el stie ce face in lume, si aici intalneste cu totul altceva si se face o schimbare in el. Cand se intoarce acasa, pelerinul incepe sa se ordoneze, sa-si ordoneze viata sa si pe a celor de langa el. Ca sa aiba loc aceasta schimbare, nu trebuie doar sa vezi zidurile manastirilor din Athos, trebuie sa stai la slujbe, sa discuti cu un parinte”, afirma monahul.

maica-domnului-pe-athos.gifMINUNILE FECIOAREI. Istoria Muntelui Athos este deosebita de cea a altor locuri, ne spune parintele Cristian de la Biroul de Pelerinaj al Patriarhiei Romane. Dupa traditie, aici in Athos au venit Maica Domnului impreuna cu Sfantul Apostol Ioan si au zabovit, de aceea Athosul este un loc binecuvantat. Sunt date care spun ca aici au fost calugari inca din secolul al X-lea. Una dintre intamplarile care au dus la obiceiul ca femeile sa nu intre in Sfantul Munte Athos s-a petrecut in anul 382, in zona Manastirii Vatopedu. In acest an, fiica imparatului Teodosie cel Mare vine in Sfantul Munte Athos ca sa se inchine la Manastirea Vatopedu. Orice imparat avea dreptul sa intre in altar prin Sfintele Usi, ea ca fiica de imparat avea dreptul sa intre cel putin in Naos, in fata Sfantului Altar, prin mijloc. Bisericile din Athos sunt construite dupa un tipic special, si in dreapta, si in stanga sunt coridoare prin care se poate intra in altar, si calugarii au un ritual al lor de inchinare la icoane, pe aceste coridoare. Fata imparatului a vrut sa intre pe unul dintre culoare, nu prin centru, spunea ca nu se cuvine. Cand a incercat sa intre in Naos, a trecut pe langa o icoana a Maicii Domnului, care a luat chip viu si i-a zis: „Stai, ce cauti tu aici, in gradina mea?”. O alta imparateasa a venit sa aduca moastele unui sfant mare. In drum, ea a avut o viziune cu Maica Domnului, care i-a cerut sa se opreasca si sa inmaneze calugarilor moastele sfantului acela. Sunt multe minuni precum acestea.

DIN MUNTE ADUNATE. Nu cred ca este o mai mare bucurie pe Muntele Athos decat aceea de a-i canta Maicii Domnului imnuri de slava in post si rugaciune. Slujbele sunt impartite de asa natura in Athos, incat rugaciunea este continua, neintrerupta. Daca cineva merge pe Athos, omul acela se intoarce schimbat, este o experienta care te marcheaza pentru toata viata. La Schitul romanesc Prodromu, slujbele se tin dupa tipicul din Romania, in rest slujbele se tin dupa tipicul vechi bizantin. La Sfantul Munte Athos, romanii pot ajunge mergand in pelerinajele organizate de Patriarhia Ortodoxa Romana.

publicat de Jurnalul Naţional din 13 Martie 2005. Autor COSTIN ANGHEL

Acest articol a fost publicat în Schitul Prodromu. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la Unde calugarii isi plang pacatele

  1. Dumitriu Liviu zice:

    Athosul este o punte de trecere intre pamant si cer.Sansa oamenilor pe pamant de a se apropia de Dumnezeu este in rugaciunile Sfintilor Parinti din Gradina Maicii Domnului.

  2. Luana zice:

    de ce femeile nu pot intra la muntele Athos?

  3. alecu cornelia zice:

    Cum putem lua legatura cu parintele Irineu?

  4. Julia zice:

    Daca Maica Domnului a oprit doua femei, nu inseamna ca trebuie sa interzici altor citeva mii sa nu se duca pe munte.Poate acele femei nu erau virtuoase.Dar ….va intreb eu pe voi, daca esti femeie nu poti fi virtuoasa?
    Maica Domnului nu a fost femeie?
    E adevarat Ea este unica , ea fost „aleasa”.
    A trebui sa se gindeasca mai mult la acest fapt cei de acolo.Femeia este CREATIA lui DUMNEZEU totusi…..

  5. CRISTINA zice:

    Nu este voie sa intre femeie in Sfantul Munte Athos pentru ca aduce ispita calugarilor, ei n-o sa mai fie linistiti ci o sa fie tulburati ,din acesata cauza a interzis Maica Domnului ca femeile sa mearga acolo,pentru a mai ramane un loc sfant de rugaciune curata.

  6. Attila Bajko zice:

    Cum pot sa iau legatura cu calugarul Modest Pituleac, momentan se afla la muntele Athos, inainte a fost la manastirea Sihla. astept un raspuns la adresa de mail bajkopattila@yahoo.com
    Va multumesc anticipat

  7. Maria Anca-Sanda zice:

    Nici o femeie, oricat de nestiutoare se crede sau lasa sa para a fi, NU va fi scutita de o asa de mare faradelege: sa creada ca ar avea voie in Sfantul Munte ATHOS. Acolo, din partea femeiasca, numai MAICA DOMNULUI calca pamantul. MAICA DOMNULUI are grija de toate sufletele din SFANTUL MUNTE ATHOS. Asa sa ne ajute PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU, FECIOARA MARIA, si PREASFANTA TREIME sa ramana, in veci ! Amin.

  8. andrei zice:

    DOAMNE AJUTA .MA NUMESC ANDREI VA ROG FRUMOS SA-MI SPUNETI DACA ESTE POSIBIL SA POT RAMANE IN SFANTUL MUNTE ATHOS PENTRU O VIATA DE MANASTIRE IN ACEST LOC SFANT BINECUVANTAT DE PREASFANTA NASCATOARE DE DUMNEZEU ,PENTRU CEI CARE DORESC O VIATA RETRASA DE TULBURAREA LUMII PACATOASE SI PENTRU A PASTRA CURATIA TRUPULUI DE A NU MAI VEDEA FEMEI CI NU-MAI VOINTA OMULUI SA AIBA VIATA INGEREASCA , VA ROG SFIINTIILE VOASTRE PREA CUVIOSI PARINTII CARE ATI VENIT IN SFANTUL MUNTE ATHOS PENTRU MANTUIRE SA-MI PUTETI DA SI MIE UN RASPUNS. NU GLUMESC.DOAMNE AJUTA

  9. pr.gherasim zice:

    Frate Andrei,
    Pentru viata ingereasca de manastire si mai cu seama cea inalta si virtuoasa din Gradina Athosului e neaparata nevoie de pregatire sau noviciat, adica o vreme de incercare, de”ispitire”, de probe si examene ca sa te lamuresti deplin daca esti pentru calugarie. Daca vrei sa te retragi din dispret sau scarba de lume este una, iar daca vrei pentru mantuirea celor din lume si in urma a ta, e altceva. Fara o cercetare si incercare serioasa, hotarare si convingere, nu vei invinge si vei fi un „cuier de haine calugaresti” cum zicea Parintele Arsenie Boca. Daca doresti din inima Athosul, du-te acolo; eu cunosc romanasi care au o viata imbunatatita acolo, intrand de prima oara in viata monahala acolo. Maica Sfanta Sa te ajute sa-I fi copil drag si floare bineplacuta a Gradinii Sale.

  10. pt. parintele irineu

    As dori sa fiu indrumata cum sa procedez sa ajut la infiintarea unei manastiri in casa parinteasca unde parintii nu mai traiesc.

    Gradina are 6000mp si peisajul este superb-com vintileasca,vrancea

    Doresc o sugestie,sfat numai de la parintele irineu care a fost la manastirea sf. antim

    ma inchin in fata d-voastra parinte,
    doamne ajuta!
    prof. ecaterina olariu

  11. sarumana parinte zice:

    ma plec in fata sfintiei voastre si va spun din adancul sufletului ca de mic copil am aceasta chemare catre viata in singuratate,catre manastire,catre DUMNEZEU ,dar pe parcurs aceasta chemare a continuat dar nu am avut destula credinta si putere de a sta in manastire si anii au trecut si acum am31 ani sunt casatorit dar nu la biserica,si ce vreau eu sa va spun parinte este ca aceasta chemare continua din ce in ce mai puternica si nu mai stiu ce sa fac va rog sa ma ajutati cu o lamurire,va multumesc

  12. Bodo zice:

    ptr sarumanaparinte ;Cand am citit ce ai scris parca m-am regasit pe mine..numai ca am 29 de ani si dupa 8 ani de trait in concubinaj m-a ajutat Dumnezeu si m-am cununat religios,lucru care ar fi trebuit demult sa il fac si pe care te sfatuiesc sa il faci indiferent de alegerile tale viitoare in viata…mai mult,am si un copil de 3 ani…un inger…care sta intre mine si chemarea spre manastire…am vb si cu duhovnicul meu care mi-a spus sa nu fug de responsabilitatile de familie…si prin casatorie ne putem mantui…mai mult,am fost si pe muntele Athos…as fi ramas acolo…nu degeaba se spune Gradina Maicii Domnului…e superb,Raiul pe pamant…Dumnezeu sa te ajute si sa ne miluiasca

  13. marius zice:

    io daca traiesc in lume si sunt inconjurat de ispite si am facut multe pacate am sanse sa ma mantuiesc ? da sincer. ce mai pot sa fac acuma dupa ce am facut toate relele ? ca am ajuns om rau. da totusi as vrea si eu sa-mi mantuiesc sufletul. ce sa fac de exemplu de maine incolo ? multumesc

  14. bodo1222 zice:

    Sa dea Dumnezeu sa ne mantuim toti frate Marius… chiar daca traiesti in lume si ai facut multe pacate sigur ca te poti mantui… crezi ca esti singurul cu multe pacate? ;)) off… ce-ai putea sa faci… ia si fa ca la intrarea in manastire… stai 3 zile cu o foaie si un pix si noteaza-ti toate pacatele… nu te grabi… aduna-le pe toate… si nu te rusina de nici unul caci vom raspunde in fata lui Dumnezeu ptr orisice injuratura sau gand… dupa aceasta mergi la duhovnicul tau… sau cauta-ti unul daca nu ai si spovedeste-te… spune-i ca vrei sa te impartasesti… iti va spune el ce tre sa faci (sa tii post ceva timp, sa te rogi)… si impartaseste-te… cand vei face lucrurile astea sa iti doresti asa cum ai facut-o si cand ai scris aici… vei vedea ca vei incepe sa te schimbi… lasa viciile (fumatul, malahia… etc.) si staruieste in rugaciune… o rugaciune cat de mica seara inainte sa te culci si vei vedea spre surprinderea ta ca e asculata de Dumnezeu… si incearca sa nu mai faci ce faceai rau… cauta spre cele sfinte… incearca sa mergi duminica la Sf Liturghie si in pelerinaje pe la manastiri… vei gasi o alta viata extraordinara de care poate nu stiai… sau ia si te calugareste daca vrei sa te mantuiesti din tot sufletul… e la fel de greu ca in viata… nu e mai ushor… insa pe Iisus Hristos il vei simti mereu alaturi… „Caci jugul Meu este bun si sarcina Mea este usoara“ (Matei 11:28-30). „Tot aşa, vă spun că va fi mai multă bucurie în cer pentru un singur păcătos care se pocăieşte, decât pentru nouă zeci şi nouă de oameni neprihăniţi care n-au nevoie de pocăinţă.” (Luca 15, 7)

  15. andrei dragos zice:

    Prietena mea este credincioasa si merge la acest parinte de cand era mica,parintii prietenei mele il cunoaste pe parinte indeaproape.am fost si eu la parintele Irineu de 2 ori.prima oara ma primit la dansul si ma spovedit,apoi am stat putin de vorba deoarece avem unele intrebari la care asteptam un raspuns.am primit raspuns am plecat si toate bune si frumoase.A doua oara cand am ajuns la parinte ,am fost insotit si de prietena mea.preotul vazand-o pe prietena mea in compania mea(mentionez ca parintele Irineu nu stia ca noi doi suntem impreuna)a primit-o la dansul doar pe ea desi vroiam sa intram amandoi sa stam de vorba cu el si sa ne povatuiasca,pe mine ma dat intr-un fel afara.dupa 2 min prietena mea a iesit de la preot si mi-a spus ca nu mai putem fi impreuna deoarece preotul ia spus ca nu sunt persoana potrivita pentru ea.eu nu mai inteleg nimic,pentru ca eu si prietena mea ne iubeam mult si vroiam sa intemeiem o familie si desi m-am dus la acest preot cu inima deschisa ,tot acesta a si inchis-o.cum este posibil ca un preot sa-si dea cu preupusul despre o persoana pe care nu o cunoaste,adica persoana mea?

  16. dorel zice:

    in muntele athos e credinta adevarata,inca,acolo e ortodoxia neschimbata,acolo se tine calendarul pe stil vechi,sarbatorile pe stil vechi….adevarata credinta,adevarata ortodoxie………oare patriarhul romaniei nu stie? nu stie ca apa iordanului la boboteaza pe stil vechi se intoarce din cursul normal al ei?nu stie ca 1924 sa schimbat calendarul ortodox si la asemanat cu cel catolic? de ce pastele nu e schimbat? pt ca si sf pasti a fost schimbat in 1924 , 2 ani a stat schimbat dar la invierea „noului” paste nu sa mai coborat lumina sfanta si a venit la pastele cel neschimbat,si acum la ierusalem este dovata ,lumina sa coborat pe un stalp acolo unde se afla patriarhul pe stil vechi,si acum se cunoaste stalpul de beton crapat de sus pana jos, oare nu stie patriarhul toate astea? sinodul bisericii ortodoxe nu stiu asta? dupa 2 ani cand au vazut ca nu mai coboara lumina au readus pastele la calendarul vechi nu lau mai schimbat ,a ramas neschimbat dar celelalte sarbatori au ramas schimbate,o mare greseala…..acum ceva timp ortodoxia schimbata ,pe stilul nou nici nu a mai avut postul sf petru si pavel,asta sa intamplat acum un an sau doi,duminica trebuia sa se lase sec pt inceperea postului si a doua zi era sarbatoarea de sfarsitul postului, am intrebat preotul ce facem,iar el neavand nici o explicatie nia zis pana la urma ca”mancati in continuare” deci nu a fost nici un post…….oare conducerea bisericii nu stiu???? stiu f bine dar nu vor,de ce?? oameni buni,oameni cu frica de Dumnezeu interesativa nu va lasati dusi de nas de preoti si interesativa si vedeti care este credinta,ortodoxia adevarata,intrebati de ce la sf munte,la ierusalem la coborarea sf lumini vin pe stil vechi…….dar au ei argumente sa va prosteasca…dar nu va lasati amagiti ca veti intra cu ei in iad……doamne ajuta….

    • Calendarul nu face parte din dogma. Ca dovada ca bisericile pe stil nou le recunosc pe cele canonice de stil vechi, si invers. Restul sunt secte ce decurg din mandrie diavoleasca ascunsa sub masca credintei. Sunt exagerari de dreapta. Ravna data de diavolii arhiconi. Intocmai ca sectarii vor intra in Iad cu Biblia sub brat.

      Ca Dumnezeu nu este vifor si furtuna ci este adiere de vant, blandete si iubire dar cu fermitate in privinta credintei adevarate. Atata vreme cat aproapele tau pe stil nou sau vechi nu incalca dogma crestin ortodoxa iti vezi de treaba ta dar daca o incalca il certi de cateva ori apoi il ai ca pe un vames sau un eretic.

      Si fii atent la mantuirea ta ca o pierzi usor daca judeci pe altii. Majoritatea greselilor sunt facute din neputinta de a face si de a crede corect, si nu din viclenie asa cum credem adesea.

  17. preapacatosul zice:

    Doamne-ajuta! Dragii mei ,as vrea sa intreb eu pe preotzii nostrii un singur lucru, o problema care nelinisteste lumea si pe care ei nu o scot la lumina. DE CE NU DISCUTA LA FINALUL SLUJBEI SI DE TEMUTA LAPADARE A SUFLETELOR , MAI CU SEAMA INSEMNAREA NR. …. RAU, DESPRE CIPURI CARE SE PUN IN PASAPOARTE SI MAI ACUM IN BULETINE , DESPRE ORDINEA MONDIALA A LUI S…. CARE NE DUCE LA PIERZARE????? SFANTUL SINOD STA DEGEABA IN PARLAMENT??? SAU POATE E MANA IN MANA CU MASONII. ADEVARAT SE SCRIE CA VOM MERGE ZECI, SUTE SAU MII DE KM SA GASIM UN PREOT CU FRICA LUI DUMNEZEU. Sfantul sinod nu spune nimik de acest lucru , se complace , a pus raul stapanire pe ei, asta sa gandesc eu?De ce nu se opune Sfantul Sinod cipurilor care vor masonii sa ni le puna ,ba in buletine ,ba pe pasaport , mai un pik si ni-l pun pe mana sau frunte?? Care e treaba d-vostra ??? Daca suntetzi Sfant sinod de ce nu v-ati opus?? AICI NU DISCUTAM CA NUMAI CINE VREA ,DACA VREA SA AIBA CIP , CI VORBITI CU FERMITATE FARA FRICA. DOAR SLUJITZI IN NUMELE DOMNULUI. CA ORIENTARE RELIGIOASA NIMENI NU ARE DREPTUL SA-TI IMPUNA ASA CEVA ,NICI MACAR U.E. Daca spun un neadevar Dumnezeu ma va judeca si sa ma judece. Nu sunt in masura sa judec , nu am dreptul acesta ,doar am pus sa mi se raspunda la niste intrebari, care poate sunt un pik malitioase dar sunt surprins ca nu se scoate o vorba despre asta. e ADEVARAT CA SE COSTRUIESC BISERICI locasuri de cult ,dar intrebarea este cati cu frica de DUMNEZEU VOR FI ASEMENI PARINTELUI ARSENIE BOCA SI A MULTORA ,CHIAR SI PREOTI CARE SA SLUJEASCA CU ATATA HAR SI FRIK DE DUMNEZEU.Eadevarat sunt preoti evlaviosi si calugari demni de sfinti ,care ne invata si ne indruma. Lor le dau multumire si ma rog sa-i tina Domnul ca in ei mai avem scapare si datorita lor mai st pacatosi care se mai roaga ca sa nu pierim in numele raului. Macar daca-oi muri si azi si mane si cand o vrea EL ,sa mor in NUMELE DOMNULUI IISUS HRISTOS. DUMNEZEU SA NE AJUTE SI SA SPORIM IN INTELEPCIUNE SI ADEVAR!!!

  18. pr.gherasim zice:

    Draga „preapacatosule”
    Daca te „pasioneaza” sau obsedeaza problema cip-urilor trebuie sa o tratezi cu discernamant, mare grija si sub indrumare inteleapta fara a face caz national si problema general-impusa. Vezi sa nu speculeze diavolul preocuparea asta a ta si sa te tarasca prin miristile ratiunii. Daca nu ai grija poti sa te alaturi celor ispititi „de-a dreapta”. Sa stii ca toate documentele cu cip sunt indreptate spre implantul cu cip unic subcutanat. Dintre toate actele de tip card, cu sau fara cip, care sunt si vor fi, te poti lepada sau lipsi de unul? Ia vezi; poti stinge focul de mic sau astepti sa-l stingi ca valvataie?! Daca nu vei mai fi -preapacatos-ce zici…ai putea fi un bun crestin marturisitor sau chiar mucenic? In toate dreapta-socotinta, inima infranta si smerita, ca de nu, ne prapadim si ajungem „taciune ce se crede grau nedreptatit”(par.Arsenie Boca).

  19. CRISTINA BRIOTA zice:

    Buna ziua,
    As dori sa ma ajutati, daca puteti, vreau sa trimit cateva randuri, sau un pomelnic pentru rugaciuni si dezlegari, si as dori sa stiu daca se pot trimite prin posta sau care sunt metodele de a intra in posesia pomelnicelor!
    Va multumesc,
    Doamne Ajuta!

  20. Rodica zice:

    Eu stiu un singur lucru : Cä DOMNUL ISUS CHRISTOS S-A JERTFIT PE CRUCE PE GOLGOTA ÎN LOCUL PÄCATELOR MELE, ALE TUTUROR OAMENILOR SI CÄ DACÄ ÎI MULTZUMESC DIN TOATÄ INIMA, MI-AM MÄRTURISIT PÄCATELE SI MÄ OSTENESC CU AJUTORUL DOMNULUI SÄ TRÄIESC DUPÄ VOIA SA, SUNT SIGURÄ DE MÂNTUIREA SA ÎNCÄ DE ACUM – SI SUNT FERICITÄ :
    TOATE ACESTEA ÎMI SUNT CONFIRMATE DE ÎNSUSI DUMNEZEU ÎN SFÂNTA SA SCRIPTURÄ : BIBLIA .
    ” Si oricine va adäuga sau scoate un cuvânt din Cartea aceasta, îi va scoate Domnul partea lui din
    Pomul Vietii si din Cetatea Sfântä” Apocalipsa lui Isus Hristos, cap.22, vers. 19.

  21. lac zice:

    ce fel de calugar este acel om care isi lasa in urma 2 copii,si pe care nu il intereseaza nimic de soarta lor,ce mananca sau ce fac cum isi iubeste el pe aproapele sau daca pe copii lui nici nu vrea sa ii vada,pacat sau ce?

  22. Liliana pacatoasa zice:

    Hristos a inviat! Fiul meu traieste necununat cu o fata care l-a orbit de ura fata de mama lui sora lui. De un an citesc acatiste si paraclisul Maicii Domnului, de doua luni am inceput sa citesc si psaltirea, ne este greu mie si ficei mele. El inca nu este luminat, ca si cum noi nu existam pentru el. Nu va spun cat de mult m-a jignit. Ce mai pot face? Nu sunt de acord cu relatia lor, dar daca Dumnezeu o vrea atunci sa se cunune, iar daca nu e trimisa Lui sa se desparta. Sarut mana Sfintia voastra si iertati-ma pe mine pacatoasa.

  23. Nicolae zice:

    Ce conditii trebuie sa indeplinesc sa ajung la Muntele Athos?

  24. Sorin zice:

    mergi aici http://www.munteleathos.com si vei gasi numerele de telefoane si informatiile necesare.

  25. Buna ziua. Caut ruda pe care nu am văzut niciodată, am aflat foarte tîrziu de el, cert este faptul că este Călugărul în una din Manastirile Sfântului Munte Athos, îl Cheamă Toma Alexandru, fratele lui Toma Mitrofan(Sibiu, România), Toma Ion (Telenești, s. Ordășei, Republica Moldova) și Toma Zinaida,familia cu rădăcini în Republica Moldova, Telenești. Pentru mine este fratele bunelului meu Toma Ion, ultima dată a fost vizitat în Grecia pe Athos de către fratele său Toma Mitrofan. Sper să fie în viață……………măcar o veste………mă interesează familia foarte mult, dacă există posibilitate vă rog să mă ajutați. Dumnezeu să ne ajute.
    Cu deosebită considerație
    Alexandru TOMA
    alexandr.toma@gmail.com

Lasă un răspuns

