JURNAL DUHOVNICESC – Cum să-Ţi mulţumesc că mi-ai dat un povăţuitor, care nu ţine dinarul Tău ascuns!?

4.02.1971
Cum m-am culcat, aşa m-am trezit, rugându-mă3;

3 Păzeşte mărgăritarele lui Dumnezeu ce ţi-au fost încredinţate, că tare sunt sfinte şi scumpe. Păzeşte comoara pe care ai primit-o.

oare s-a rugat duhul meu tot timpul cât eu am dormit? Ce bucurie simt în suflet când îmi aud glasul în duh vorbind aceleaşi cuvinte pe care eu le rostesc toată ziua: „Doamne, Iisuse Hristoase, milueşte-mă“! Ce bun eşti cu mine, Doamne Iisuse, şi cu drag îmi răspunzi; câtă fericire îmi dai! Cum să-Ţi mulţumesc pentru că mi-ai dat aşa un povăţuitor, care nu ţine dinarul Tău ascuns?! Şi cum voi putea mulţumi vreodată părintelui V. pentru tot? Oare merit să fiu fericită cu Tine, Doamne Iisuse? Am lucrat destul? Nu! Te-am căutat destul? Ce am făcut ca să fii aşa de bun cu mine, o păcătoasa? Dar Tu le ştii pe toate, Doamne Iisuse drag! Simt o putere în trupul meu de la primul cuvânt (nu pot exprima ce simt); zic „Doamne“ şi parcă nu vorbesc eu; simt ca un cutremur (ceva puternic, ca o vibrare, ca o lucrare vie şi dulce); Tu eşti, Doamne! Simt ceva, nu ştiu ce, ceva dumnezeiesc, supranatural4.

4 Totuşi, trebuie să explici mai clar (…)

Autoarea jurnalului explică: „În timp ce mă rog cu Rugăciunea lui Iisus, cu atenţie şi iubire, cugetând că Mântuitorul Iisus Hristos este viu în sufletul şi în trupul meu, îmi vin lacrimi de iubire. Simt prezenţa Sa printr-un tremur fin, plăcut, în tot trupul meu, care-mi dă o stare plăcută de fericire în suflet, ştiind că El lucrează în fiecare celulă în linişte adâncă şi dulce, abia perceptibil. Iubirea mea pentru El creşte, ca şi dorul de a-L simţi din ce în ce mai mult. Această stare mi-a adus în suflet o stare de fericire cum alta nu am avut.“


Mă rog cu bucurie că Te ştiu prezent în inima mea şi în tot trupul meu şi pretutindeni de faţă, cum spune părintele nostru. Eu n-am cuvinte de exprimare, dar cred că cei ce se roagă şi au rugăciunea lui Iisus în inimă ştiu ce simt eu. Nu doresc mai mult decât să fii mereu cu mine, Iisuse!

Doresc să fiu liniştită; dacă m-ar lăsa cei din jurul meu în pace! Dar ar fi prea uşor! Ajută-mi, Doamne Iisuse, ca prin virtuţi şi prin faptele virtuţii să mă mantuiesc, ca să fiu vrednică de a mă numi copilul Tău!

Preasfantă Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioară, roagă-te Fiului tău şi Dumnezeului meu să mă ajute şi să mă conducă pe calea adevărului vieţii. Maică Preacurată, miluieşte-mă, ocroteşte-mă pe mine, care greşesc şi nu ştiu nici să mă port nici să mă rog. Cu acoperămantul tău acoperă-mă de vrăjmaşi, care acum mai mult ca oricând au năvălit asupra mea; să nu-mi poată încurca hotărârea mea de a urma Rugăciunea Fiului Tău Iisus Hristos. Tu eşti ocrotitoarea orfanilor, pe tine te am maică şi nu pot spune nimănui suferinţele mele sufleteşti. Sufăr cu bucurie. Ştiu că aşa trebuie pentru umilinţă şi îndelungă răbdare. Să nu poată face rău celor dragi ai mei. Vrăjmaşul este viclean, să nu mă descopere unde merg şi ce lucrez.

Am numărat 400 de Rugăciuni. Restul – lucrând, mergând, toata ziuă. (…) Seara adorm cu mătăniile mele dragi, ca nişte mărgăritare. Fiecare boabă este o lacrimă de fericire pentru descoperirea Rugăciunii. Sunt dăruite cu dragoste de I., după ce i-am spus că-mi plac atât de mult. Cred că are suflet curat, şi sigur că nu greşesc. Cei ce au Rugăciunea Inimii socot că sunt sfinţiţi prin prezenţa Duhului Sfânt în inima lor.

Doamne, să nu fiu dezamăgită! Celelalte două surori, E. si G., sunt la fel. Cred că duc o viaţă sfântă între oameni; trăire duhovnicească, liniştită, înţelepţită de blândul Iisus, cu ajutorul părintelui nostru V. Mă simt întărită şi pot îndura necazurile vieţii cu mai multă uşurinţă. Îl chem pe Domnul Iisus Hristos şi uit de necazuri. Ştiu că mă va ajuta într-un chip minunat, rostind Rugăciunea Lui. În fiecare zi trebuie să fiu atentă în jurul meu, să nu pierd pacea şi bucuria.

Am numărat 3.000 de Rugăciuni.

5.02.1971
Astăzi este vineri, zi de post, dragă mie. M-am trezit fericită că azi voi lucra mai mult pentru mântuire. Mă rog mai uşor şi am ocazia să fac mult bine. Dragoste sfântă, cu tine îi birui pe toţi, cu adevărat! Am stare bună, pe care aş dori-o tuturor; în minte, nici un gând care să-mi tulbure liniştea. Îmi simt sufletul purificat, curat, şi cât e de bine! Seara, Vecernie. Sfintele cântări îmi înalţă sufletul către Dumnezeu Cel atotputernic şi bun. Mă cuprinde emoţia şi mă rog cu bucurie, cu frică şi cu nădejdea că vom fi mântuiţi toţi cei ce alergăm spre El.

Am numărat 2.000 de Rugăciuni, restul făcându-le lucrând. Seara am terminat rugăciunile.

6.02.1971
M-am trezit cu gândul la rugăciune. Am numărat lucrând. Doamne Iisuse, mă auzi? Nu mă lăsa în mâna celui rău, goneşte gândurile lor rele, linişteşte-i. Miluieşte-i şi pe ei şi pe mine! Am dorinţa să cad la picioarele Tale sfinte, să-Ţi mulţumesc şi să mă rog. Luminează-mi mintea, să nu greşesc şi să cad sub povara ameninţărilor. Îi dau în grija Ta. Ai milă de ei, că mă opresc din lucru. Am mult de lucru, dar fac totul cu drag. Chemarea Numelui Celui care aduce pacea cea adevărată mă linişteşte ca să pot lucra.

Tu, Doamne Iisuse, eşti bucuria mea, fericirea sufletului meu şi caut permanent să meditez că eşti prezent pretutindeni şi în sufletul şi în trupul meu (…). Descoperă-le, Doamne Iisuse, tainele Tale dumnezeieşti tuturor celor ce doresc să Te cunoască pe Tine viu şi adevărat. Aşa cum eu am alergat ca Marta şi Maria şi Te-am simţit viu, prezent în suflet, în trup, în toată fiinţa mea, dă-le tuturor simtirea aceasta.

Suflete al meu, bucură-te, nu mai dormi!

Am numărat 400 de Rugaciuni, restul lucrând.

12.02.1971
Ce s-a întâmplat? N-am scris nimic cinci zile şi nu mai ştiu să scriu ce am simţit…! Când m-am hotărât să lucrez mai mult, mi-au pus cu toţii piedici. M-au încurcat. Ce vor de la mine cu toţii, deodată? Nu mă mai pot planifica. Am rostit rugăciunile tot timpul, dar n-am avut timp să scriu nimic. Cred că nu sunt bună de nimic, căci nu le pot birui pe toate5.

5 Hristos a zis: „Îndrăzniţi. Eu am biruit lumea!” (Ioan 16, 33).

Ziua e prea mică. Cam trag la somn. Doamne Iisuse, nu mă părăsi! Şi fă-i să-şi scadă pretenţiile, ajută-mă să nu cad. Duhul întristării m-a cuprins şi suport cu greu. Vreau, lucrez, dar obosesc uşor. Poate este ispita? Pierd mult din rugăciuni. Am obosit rău.

Cu ajutorul Tău, Doamne, îmi voi face alt program. Rugăciunile sunt puţine şi slabe. Sunt foarte obosită. Am lucrat puţin şi prost astăzi şi rugăciunile se întrerup mereu. Doamne Iisuse Hristoase, Preasfântă Fecioară şi Sfinţilor buni, ajutaţi-mă! Fără ajutorul Tău, Doamne, nu pot nimic, darul Tău este; nu mă lăsa! Trebuie să termin totul şi nu pot. M-am intristat şi mi-e greu.

Nu sunt mulţumită. Cu părintele nu pot vorbi, nu ştie că eu lucrez. Nu vreau să-l întristez, câte necazuri grele are dansul de rezolvat! Când va trece totul cu bine, îi voi spune.

Am numărat 2.000 de Rugăciuni.

13.02.1971
M-am trezit mai odihnită şi cu gândul la rugăciune. Trebuie să reuşesc ce mi-am propus – rugăciunile mai întai. Am numărat liniştită. După câteva ore am obosit. Trup neputincios, să te culc! Doamne, miluieşte-mă! Dă-mi somn odihnitor ca să pot lucra. Nu mai am timp.

Am dormit puţin şi sunt mai în putere; mă pot ruga in pace, cu uşurinţă, lucrând. Am numărat 2.000 de Rugăciuni.

Îţi mulţumesc, Doamne! Maine va fi duminică. Aştept cu bucurie Sfânta Liturghie. În timp ce mă rog, mă odihnesc.

15.02.1971
M-am trezit forţat; sper să pot lucra. Altă încercare. Fie voia Ta! Nu-mi mai fac probleme nici pentru viaţa mea. Ce voieşti Tu, Doamne! La operaţie nu mă mai duc. Trebuie să lucrez mai mult. Primesc cu bucurie tot ceea ce-mi dai, Doamne Iisuse! Nu vreau să deznădăjduiesc; poate în acest chip voi fi mântuită, prin suferinţă6. Tu ne ţii în viaţă pe pământ cât Ti-e voia Ta!

6 Însă crucea să ne-o purtăm cu demnitate, că doar o duce alături de noi şi Hristos, şi El, personal, viu, ne ajută.

Am lucrat cu spor, dar parcă nu mai am timp să termin totul; în fond, cine mă forţează aşa? Părintele spune: „Veşnicia e mare; fiti liniştiţi, lucraţi liniştiţi!” Şi eu ce fac?

Am numărat 400 de Rugăciuni.

17.02.1971
Liniştită, mi-am făcut rugăciunile cu drag. Mătăniile îmi sunt dragi, căci îmi aduc aminte încontinuu să zic rugăciunea şi-mi aduc aminte şi de I., care mi le-a dăruit şi m-a îndrumat cu dragoste. Copii buni ai Tăi, Doamne, şi ea şi G.; au suflete curate, rare. Îţi mulţumesc, Doamne, că mi le-ai descoperit pe ele şi pe părintele V., căruia îi mulţumesc din suflet pentru încrederea pe care mi-a acordat-o. Oare voi putea rezista să ies cu bine din situaţia familială grea în care mă aflu? De ce se ocupă acum mai mult de mine?

Doamne Iisuse, Maica lui Dumnezeu, ajutaţi-mă! Dă-le, Doamne, linişte, înţelegere, să nu poată face rău nimănui. Ocroteşte-ne, fii cu noi! Lucrează, Doamne, Tu pentru noi, ca să avem linişte. Goneşte tot răul cu puterea Ta cea mare.

Am rămas în urmă. Am numărat 400 de Rugăciuni.

18.02.1971
Astăzi am lucrat cu multă pace în suflet. Voi purta crucea mea aşa cum mi-ai dat-o Tu, Doamne! Îţi mulţumesc; cu ajutorul sfintei Tale rugăciuni, am reuşit şi i-am împăcat pe toţi. Ispite, încercări grele pentru starea mea. Nu sunt restabilită după operaţie. Ajută-mi, Doamne, doresc din tot sufletul să lucrez cu Tine pentru mântuirea mea. Nu mă lăsa să deznădăjduiesc, nu vreau să-i fac voia celui rău şi viclean, ca să se bucure că eu plâng. Întăreşte-mă, şterge-mi lacrimile, ca să pot trece uşor şi să scap din situaţia grea în care mă aflu7.

7 Vei fi restabilită. Vei uita că ai fost operată. Când Doctorul Hristos vindecă, piere boala şi din trup şi din suflet.

Aş pleca într-un loc singuratic8, să nu mai ştie nimeni că exist, să nu se mai ocupe de mine. Aş fi fericită cu Rugăciunea lui Iisus. Acum ştiu de ce mulţi dintre Sfinţii Părinţi au fugit prin pustii, departe de oameni, căci vrăjmaşul lucrează cu putere şi nu-i uşor de doborât. Cu mare greutate, cu ajutorul dragostei adevărate de oameni şi cu rugăciune, se mai potoleşte răul pentru un timp. Toţi suntem copiii Tăi, Doamne! Înţelepţeşte-i să nu-şi mai facă rău unul altuia. De ce înainte nu se ocupau de mine, iar acum mă urmăresc? (…)

8 Vrei sihăstrie, pustnicie? „Intră în cămara ta (în inima ta) şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui Tău, care este în ascuns; şi Tatăl tau, care vede în ascuns, îţi va răsplati ţie” (Matei 6, 6)

Autoarea răspunde: Aşa am gândit la începutul rugăciunii, să fug din lume. Şi totusi, în lume era misiunea şi lucrarea pentru mântuirea sufletului meu.

22.02.1971
O zi mai liniştită, după mult timp în care, zi de zi, am petrecut numai în încercări. Prin tăcerea mea şi Rugăciunea lui Iisus, i-am biruit. Au încercat în fel şi chip să mă provoace, dar au văzut că este în zadar şi şi-au schimbat singuri atitudinea9. Se uită miraţi cum rabd şi tac, nu ca în trecut.

9 Dumnezeu lucrează! Roagă-te să-ţi dea puterea credinţei vii.

24.02.1971
Doamne Iisuse, ce frumos am lucrat; somn liniştit, nici un gând rău nu m-a mai tulburat, cu toate greutaţile pe care le întâmpin. Nu mai aud bine ce se vorbeşte în jurul meu. Eu mă simt fericită şi ei nici nu-şi dau seama.

Am numărat 3.000 de Rugăciuni. Vis frumos! Efectul meditaţiilor şi al rugăciunilor?

25.02.1971
M-am trezit cu Rugăciunea în minte, aşa cum m-am culcat. Toată ziua am fost liniştită. Am fost la R. Este greu, dar lucrez, mă rog, nu vreau să mai rămân în urmă. Am numărat 3.000 de Rugăciuni; restul – lucrând, mergând.

28.02.1971
Astăzi este duminică; Sfânta Liturghie. Sunt liniştită, mă rog având prezenţa Mântuitorului permanent în inima şi în sufletul meu. Sunt fericită, gândurile nu-mi mai tulbură mintea când mă aflu în sfânta biserică. Pacea şi liniştea coboară în suflet. Mă simt mai puternică, oboseala s-a dus (…).

1.03.1971
Începutul postului cu bucurie. Doresc să mă impărtăşesc cu Sfintele Taine. Doamne, ajută-mi să fiu vrednică! Dă-mi răbdare pentru toţi, smerenie curată şi sfântă. S-a făcut repetiţie cu părintele V. Ce fericite suntem toate surorile, care venim cu bucurie să-i cântăm slavă lui Dumnezeu!

Am numărat 2.000 de Rugăciuni şi m-am rugat tot timpul lucrând.

Acest articol a fost publicat în Isihasm. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la JURNAL DUHOVNICESC – Cum să-Ţi mulţumesc că mi-ai dat un povăţuitor, care nu ţine dinarul Tău ascuns!?

  1. Mariana V. zice:

    Doamne Iisuse Hristoase miluieste-ne!

  2. florin zice:

    ma numesc florin mihai, am 15ani sunt din busteni, si vin cu o mare rugaminte la dumneavoastra. vin sarbatorile de paste, iar noi nu avem ce pune pe masa . tata nu lucreaza doar mama, si lucreaza la matura pe strada in frig si ger pentru 500 de lei pe luna.tata este operat la picior.din banii acestia mama trebuie sa plateasca datoriile la magazin , datoriile la oameni care ne mai dau bani imprumut, si noi numai ramanem cu nimic.va cer ajutorul ca sa ne ajutati si pe noi cu ce puteti ca sa punem cate ceva de sarbatori pe masa. va trimit acest mesaj de la calculatorul unui vecin care ne mai ajuta si dansul din cand in cand.va rugam din tot sufletul sa ne ajutati cu ce puteti ca sa ne facem si noi sarbatorile de paste ca orice om.Am vrea si noi ca orice om sa avem si noi un cozonac si un ou rosu. dar daca nu avem nu putem face nimic. Dintr-un singur salariu, adus de mama, nu ne putem permite absolut nimic, pentru ca avem datorii la magazine care ne dau pe datorie, si trebuie sa dam inapoi si banii celor ce ne mai ajuta din cand in cand.si noi numai ramanem cu nimic ca sa ne punem pe masa de paste.Va rugam din tot sufletul, daca puteti sa ne ajutati si pe noi cu ce puteti, ca sa ne putem face si noi aceasta mare sarbatoare cum trebuie, cum si-o fac toti oameni. numai cu ajutorul dumneavoastra putem fi si noi mai fericiti de paste. daca vreti sa ne ajutati, va las numarul meu de telefon, si daca vrei sa ne ajutati, ma puteti suna 0723022632. va multumesc si cred ca aceasta scrisoare, nu o veti arunca.

  3. dr.petre Besliu zice:

    Stau la dispozitia oricui doreste sa organizeze o expozitie de fotografii din Sf.Munte Athos sau o conferinta despre fortificatiile de acolo, cu conditia ca fondurile obtinute sa fie donate manastirilor nevoiase de acolo.
    I can make a photo exihibition about the fortifications from Mount Athos and a conference about it but the funds must be donated to the poor moasteries from there.

Lasă un răspuns

