Despre Rugaciunea lui Iisus vol. I

pateric egyptean

CULEGERE DESPRE RUGĂCIUNEA LUI IISUS VOL.I – LUCRAREA MINŢIICulegere din învăţăturile Sfinţilor Părinţi şi din îndrumările oamenilor încercaţi, care au pus rugăciunea în lucrare.

În momentele sfinte, când lumina blândă a serii pătrunde tainic prin vitralii în biserici, învăluindu-ne într-o atmosferă de taină şi har, sufletul ni se îndreaptă către Dumnezeu, folosindu-se de cuvintele Proorocului David: „Să se îndrepteze rugăciunea mea, ca tămâia înaintea Ta…“ (Ps. 140, 2).
Întrebarea este de ce cerem să se îndrepteze rugăciunea noastră către Dumnezeu, ştiind că prin definiţie rugăciunea este „plugăria sufletului“;este, după însuşirea ei, „însoţirea şi unirea omului şi a lui Dumnezeu, iar după lucrare susţinătoarea lumii“; s-ar putea atunci îndrepta ea şi în altă parte?

Da! Rugăciunea s-ar putea, de proastă calitate fiind, să nu se îndrepteze înspre cer, ca tămâia bine mirositoare, ci să rămână fără putere, neroditoare şi moartă; ba, în cel mai nefericit caz, să se prefacă în păcat.

Să se îndrepreze rugăciunea mea, ca tămâia înaintea Ta!

Câteva cuvinte ale alcătuitorului acestei culegeri

Despre rugăciunea Oomului care s-a însingurat în cămara inimii sale, învăţându-se şi rugându-se în taină

Cuvânt înainte

Despre îndoitul înţeles al Omului, al învăţăturii, al rugăciunii şi al cămării

Deste rugăciunea care îl încălzeşte pe om şi îl uneşte cu Dumnezeu în dragoste

Rugăciunea rostită cu gura, dar fără luarea aminte a minţii, este zadarnică

Rugăciunea scurtă dar adeseori făcută e mai de folos decât cea lungă

I. Rugăciunea

Ce este rugăciunea şi care este legătura rugăciunii lui Iisus cu rugăciunea de obşte

Treptele rugăciunii

II. Rugăciunea lui Iisus

Roadele rugăciunii

Învăţătura tainică

Despre aducerea aminte de Dumnezeu

III. Fiin

Arderea duhului

IV. Ce înseamnă să îţi concentrezi mintea în inimă

Însingurarea şi Citirea sunt două aripi în această îndeletnicire

V. Cum trebuie să stăm cu atenţia în inimă

VI. Lupta cu patimile

Macarie cel Mare

Diadoh

Cum ne putem cunoaşte

Lucrarea lăuntrică şi cea din afară

Însingurarea

Când Domnul se retrage, sufletul se pustieşte

Trezvia şi buna cercetare

VII. Despre înşelare

Învăţătura stareţului Paisie – despre rugăciunea lui Iisus ce se săvârşeşte de minte în inimă

Taina mântuirii descoperită prin rugăciunea neîncetată

Învăţătura stareţilor din Valaam despre rugăciune

Al lui Nichifor cel din singurătate cuvânt – Despre tresvie si paza inimii de netăgăduit şi prea mult folos

I. Îndemn sub flacăra sabiei de foc

II. Călăuziri duhovniceşti de la părinţii liniştii

Din viata si petrecerea Sfântului si parintelui nostru Antonie

Dintru ale Sfântului Teodosie începatorul vietii de obste

Dintru ale Sfântului Arsenie

Din cele ale Sfântului Pavel, cel din Latras

Din cele ale vietii Sfântului Sava

Din cele ale lui Avva Marco catre Niculaie

Din ale lui Ioan al Scarii

Din cele ale lui Avva Isaia

De la Macarie cel Mare

Din cele ale lui Diadoh de Foticeia

Din cele ale lui Isaac Sirul

Din ale lui Ioan din Scurpantos

Din Simeon Noul Teolog

III. Şi au zis ascultătorii ucenici

IV. Îndreptar celui lipsit de îndrumător

Cuvânt al părintelui Ioan cel Străin către ucenicii săi

Notă asupra ediţiei

Acest articol a fost publicat în Isihasm. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu